מאתגר להבנה
לפתוח את הקופסא השחורה - זיהוי ופיצוח הקשרים בין האתגרים בבית הספר לבית ולהיפך, להתמודדות עם כל אתגר
3-4 פגישות לצורך אבחון ובניית תוכנית פעולה מקיפה
ההורים, בתור הדמויות המשמעותיות בחיי ילדיהם.ן, יכולים ללמוד המון על האופן בו הם מגדלים את בנם/ בתם להתמודד עם אתגרי החיים דווקא דרך מה שקורה בבית הספר. בית הספר, כזירה מאוד מרכזית בחיי הילדים, מזמן להם מגוון התמודדויות חברתיות, רגשיות ולימודיות ברמה יום יומית.
הבעיה היא, שההורים או נמצאים מחוץ לזירה הבית ספרית, לא תמיד מודעים למה שקורה שם וככה מפספסים הזדמנויות פז להבין איך מה שקורה בבית הספר משפיע על התנהלות הילד.ה בבית, ואיך מה שקורה בבית משפיע על התנהלותו/ה בבית הספר, או מעורבים יותר מידי מתוך ההיסטוריה שלהם עם מערכת החינוך ובעצם מפספסים את הצרכים האמיתיים של הילד.
לרוב, ההתייחסות של בית הספר תהיה סביב המטלות הלימודיות, ציונים והישגים ופחות לגבי קבוצת בני הגיל, ההתמקמות החברתית, רמת המעורבות ותחושת השייכות מחד ומאידך, ההורים שומרים אתגרים שיש עם הילד בבית לעצמם.
גם הילדים לרוב, לא משקפים באמת מה שקורה בבית הספר או איך מה שקורה בבית משפיע על הדימוי והחוויה שלהם בעודם בבית הספר. לילדים אין תמיד יכולת לזהות מה הם מרגישים ולבטא במילים מה עובר עליהם. גם אם יש להם יכולת כזו הם לא תמיד ישתפו. בין אם זה מתוך רצון להגן על ההורים ולא להדאיג, בין אם הם מרגישים שההורים לא יבינו ובין אם מתוך מקום של גאווה שלא להצטייר כמי שמתקשה.
יש לצערנו, המון מקרים בהם רק בדיעבד ההורים מבינים כמה מאתגר ואפילו רע היה לילד.ה שלהם בתוך מערכת החינוך או כמה הקשיים בבית השפיעו על ההתמודדות במערכת החינוך. חשוב להבין שלאו דווקא מדובר במקרים קיצוניים כמו חרם חברתי או בריונות, זו פשוט סביבה מורכבת ומלאת אתגרים.
אבל אפשר לפתוח את הקופסא השחורה – על ידי הבנה ומיפוי של האתגרים בבית הספר ובבית, תוך רתימה של מי שצריך כדי לשפר משמעותית את מצב הילד/ה, בין אם זה מתבטא במרדנות וחוסר שיתוף פעולה, בהתקפי זעם, בהימנעות מהתמודדות וחוסר רצון להשתתף באירועים ופעילויות ובין אם אתם פשוט מרגישים שהילד האהוב שלכם לא באמת שמח או שהילדה האהובה שלכם לא מראה חיוניות ותאווה לחיים.
דבר אחד בטוח – בעיות לא נפתרות מעצמן. ועוד דבר בטוח – להתנהלות הילד.ה בבית הספר, יש קשר הדוק למה שקורה בבית ולהיפך ובידכם/ן יכולת אדירה להדריך וללוות אותו/ה באופן שישפיע על התנהלותו.ה בשתי המערכות במקביל.
אז אם אתם מרגישים.ות בתוך קופסא שחורה, לא כל כך יודעים מאיפה להתחיל ומתמודדים עם אתגרים בבית ו/או בבית הספר ו/או בחיי החברה של הילדים.ות, תעצרו רגע, קחו נשימה, נתבונן יחד על התמונה הגדולה, נתמקד ונצא עם תכנית פעולה מסודרת, כשאתם יודעים ויודעות איך להתיר את הפלונטר ואיך לעזור לילד.ה שלכם.
מה תקבלו בתהליך?
- 3-4 מפגשים להיכרות ומיפוי מעמיק של צרכים ואתגרים, והדרכה על תכנית הפעולה שנבנתה
- דו"ח כתוב לתוכנית הפעולה שנבנתה
** דו״ח הפעולה כולל את: המערכות והתחומים להתערבות, דרכי פעולה מרכזיות, ציר זמן ונקודות ההתערבות הראשונות.
מה תקבלו בתהליך?
3-4 מפגשים להיכרות ומיפוי מעמיק של צרכים ואתגרים, והדרכה על תכנית הפעולה שנבנתה
אפשרות לדו"ח כתוב לתוכנית הפעולה שנבנתה
** דו״ח הפעולה כולל את: המערכות והתחומים להתערבות, דרכי פעולה מרכזיות, ציר זמן ונקודות ההתערבות הראשונות.
למי התהליך מתאים?
- הורים לילדים בכיתות א'-י"א, שחווים בבית הספר אחד או יותר מהאתגרים הבאים:
- קשיי ריכוז וקשב: ילדים המתקשים להתרכז בכיתה, לעקוב אחרי הוראות או לסיים משימות בזמן, מה שעלול להשפיע על הישגיהם הלימודיים, על החוויה הלימודית ועל תחושות המסוגלות והערך העצמי.
- בעיות התנהגות: התנהגויות לא הולמות בבית הספר, כגון התפרצויות כעס, התגרויות, התנהגות פרובוקטיבית, או חוסר שיתוף פעולה עם המורים.
- בעיות חברתיות: קשיים ביצירת קשרים חברתיים, בריונות, חוסר ביטחון עצמי בסביבה החברתית, או בידוד חברתי.
- קשיים בלמידה: התמודדות עם לקויות למידה שונות, קשיים בהבנת חומר לימודי בכלל או בתחום דעת ספציפי, בעיות סדר והתארגנות בלמידה.
- חוסר מוטיבציה: היעדר עניין בלימודים, דחיינות, חוסר רצון להשקיע בלמידה או חוסר יכולת למצוא מוטיבציה פנימית להצליח.
- הורים לילדים בגילאי 6- 17 שחווים בבית אחד או יותר מהאתגרים הבאים:
- בעיות התנהגות: חוסר משמעת, התפרצויות זעם, סרבנות, אגרסיבית או בעיות עם גבולות.
- קושי להסתגל לשינויים: התמודדות עם שינויים גדולים בחיי המשפחה, כמו גירושין, מוות של בן משפחה, מעבר דירה, או הגעה של אח או אחות חדשים.
- התמודדות עם פחדים ודאגות: פחדים או דאגות שילדים חווים, כמו פחדים מהחושך, חרדת פרידה, או פחדים חברתיים.
- התמודדות עם קונפליקטים משפחתיים: מריבות בין אחים, חילוקי דעות בין הורים על חינוך הילדים, או קשיים בניהול הבית.
- גיל ההתבגרות: מרדנות, התמודדות עם זהות מינית, או התנהגויות סיכוניות.
- הורים יחידניים - התמודדות עם אתגרי ההורות היחידנית.
- הורים להט"ב - התמודדות עם אתגרים שעולים במשפחות הקשת.
מאתגר להבנה - שלבי תהליך ליווי לדוגמא
היכרות מעמיקה עם האתגרים, הבנה של כל אתגר ואיך להתמודד איתו נכון ומדויק.
על רוני זיו
- ב25 השנים האחרונות, אני חי את מערכות החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית. כמורה, איש חינוך והדרכה, מלווה ומנחה הורים וכמנהל בית ספר במשך עשור.
- יש לי תואר שני במנהל ומנהיגות בחינוך מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בכלכלה חקלאית מהאוניברסיטה העברית, אני בוגר הסבת אקדמאים להוראת המדעים מיסודי ועד תיכון, בוגר תכנית העמיתים של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית ומדריך ומלווה הורים פרטני מוסמך (בשיטת אדלר), מהמרכז האקדמי רופין.
- ליוויתי והדרכתי עשרות זוגות הורים ומשפחות ליצירת פריצות דרך משמעותיות בחייהם.
- אני מכיר לעומק את הבירוקרטיה במערכת החינוך ואת התרבות הארגונית שלה ויודע לכוון את ההורים ליצירת שיתוף פעולה אפקטיבי עם צוות בית הספר, תוך תיעול משאבים לטובת ילדיכם.ן.
- המומחיות שלי – מיקוד, דיוק ופיצוח נקודות ההתערבות הנדרשות – בבית, בבית הספר, בחיי החברה של הילדים, בקהילה הסובבת ובכולן במקביל. המטרה: לכוון את ההורים להתנהל באופן שיוביל לתוצאות מהירות ומדויקות בחיי הילדים, ההורים והמשפחה.
- משנת 2013 אני אבא של נעם.