בקצרה

כמדריך הורים בשיטת אדלר עם ניסיון של 25 שנים בשדה החינוך ועשור בניהול בית ספר, אני כאן להדריך וללוות אתכם להתמודד עם אתגרים שחווים ילדיכם בבית הספר ועם אתגרים שמופיעים במקביל גם בבית הספר וגם בבית, להעניק לכם ולילדים חוויית הצלחה ולחסוך לכולכם הרבה זמן, תסכול וכאב מיותרים.

 

השיטה - הדרכה וליווי רב מערכתי להורים, לחוויית הצלחה ומימוש בכל המערכות בחיי ההורות:

בבית הספר

בבית

בבית הספר ובבית

מיצוי זכויות חינוכיות

זיהוי ופיצוח הקשרים בין האתגרים בבית הספר לבית להתמודדות עם כל אתגר

הורים רבים מדווחים על אתגרים התנהגותיים, רגשיים ולימודיים של ילדיהם, הן בבית הספר והן בבית.  אתגרים בבית הספר משפיעים באופן משמעותי על יצירת אתגרים בהתנהלות בבית ועל ירידה באיכות החיים של ההורים ובתפקוד המשפחתי הכולל (למ"ס 2020, OECD 2022).

 הורים רבים חווים רגשות של חוסר אמון ואפילו ייאוש כלפי מערכת החינוך. בין אם זה בגלל המחסור במורים, ביועצים ופסיכולוגים (משרד החינוך, 2023), או בגלל חוויות שליליות מהעבר שלהם או של ילדיהם (דקל, 2015), הרגשות הללו גורמים לקצר בתקשורת ולאתגרים שלא מטופלים ואפילו מחמירים. 

 המומחיות שלי, היא להתבונן במקביל על אתגרים בבית הספר (של ילדים בגילאי 6-17),  על הסביבה הביתית ועל אתגרים בבית, לזהות את השפעת מערכת אחת על השנייה ולהדריך וללוות אתכם להתנהלות לפתרון האתגרים בשתי המערכות במקביל. 

הגישה ההורית והחינוכית שלי – גם בבית הספר וגם בבית תפקיד המבוגרים הוא לאפשר לילדים לחוות תחושות של שייכות, ערך עצמי, מסוגלות, עצמאות, לקיחת אחריות וביטחון עצמי, שיובילו אותם להתמודד בהצלחה עם האתגרים שבגללם הגעתם להדרכה ובכלל עם אתגרי החיים. 

מה עושה את שיטת רוני זיו לייחודית?

ניסיון עשיר ומקצועי

עם 25 שנה בחינוך ו-10 שנים בניהול בית ספר, אני מביא גישה מקצועית להורות ולטיפול באתגרים לימודיים וחברתיים, תוך התמקדות בשיטת אדלר להורות ולחינוך, שמדגישה את חשיבות בניית התחושה של שייכות, ערך עצמי, עצמאות, לקיחת אחריות וביטחון עצמי אצל ילדים.

גישה הוליסטית ורב-מערכתית

הדרכה וליווי בכל המערכות הרלוונטיות לפתרון האתגרים בצורה יסודית, מקיפה, אפקטיבית ובזמן קצר: ההתנהלות בבית הספר, מיצוי הזכויות החינוכיות של הילד בבית ספר ומול משרד החינוך והרשות המקומית, ההתנהלות בבית והשפעתה על אתגרי בית הספר, יצירת שפה משותפת וקישור בין כל אנשי הטיפול, האבחון, ההדרכה והחינוך שמעורבים בליווי הילד.

ניצול הזדמנויות לצמיחה אישית

אני מלמד את ההורים כיצד להתבונן על האתגרים בבית הספר ובבית כהזדמנויות לצמיחה אישית ולפיתוח החוסן הנפשי של הילד, תוך תמיכה בהגברת תחושת המסוגלות והערך העצמי שלו.

מיצוי זכויות חינוכיות

השיטה מספקת כלים לשיפור שיתוף הפעולה עם המורים, אשר משפרים את התמיכה ההוליסטית בילד ומממשים את זכויותיו החינוכיות, כולל הבנה עמוקה של הדינמיקה הבית ספרית, שיפור התקשורת עם צוות בית הספר וביצוע פעולות מול משרד החינוך והרשות המקומית. 

תהליך מותאם אישית לצרכי המשפחה

תהליך ההדרכה והליווי הוא קצר טווח שנבנה בהתאם לאתגרים הספציפיים שעולים מההורים בתחילת המפגשים ולאתגרים נוספים שצפים בהמשך. 

הסיפור שלנו

מאיפה הכל התחיל?

הרעיון לליווי והדרכה רב מערכתי להורים, התחיל לבעבע בתוכי בשנת הניהול השמינית שלי, אחרי שליוויתי לאורך השנים יחד עם הצוות שלי ובאופן אישי עשרות משפחות לפתרון מקיף של אתגרים בבית הספר ובבית.  פגשתי לאורך השנים הורים כועסים, כועסים מאוד, שכשקילפתי את הקליפות, לאט ובעדינות והצעתי עזרה, ראיתי שהכעס, חוץ מעל מגבלות מערכת החינוך הוא בעיקר מעטה לקושי הורי שקיים בבית, להתמודדות עם אתגרים הוריים, ושמה שאנו חווים עם הבן או הבת בבית הספר הוא רק סימפטום. 

 ראיתי עד כמה ליווי הוליסטי של אותן משפחות עושה הבדל. הליווי ההוליסטי כלל הדרכה של ההורים לעבודה במקביל עם הילד גם בבית – במיוחד בנושאים של הצבת גבולות מחד ויצירת חוויות של הצלחה ושייכות מאידך, גם הנחייה למיצוי זכויות חינוכיות מול הרשות המקומית וקופות החולים ואפילו הנחייה איך לפנות למורה כדי להשיג את מקסימום שיתוף הפעולה שלה.

 היום אני ממשיך, דרך שיטת רוני זיו, לממש את החזון ולהדריך וללוות הורים ליווי הוליסטי ורב מערכתי- לפתרון אתגרים בבית הספר ובבית במקביל.

האתגרים ההוריים במאה ה-21

בבית הספר– הורים רבים מדווחים על אתגרים התנהגותיים, רגשיים ולימודיים של ילדיהם, הן בבית הספר והן בבית.  אתגרים בבית הספר משפיעים באופן משמעותי על יצירת אתגרים בהתנהלות בבית ועל ירידה באיכות החיים של ההורים ובתפקוד המשפחתי הכולל (למ"ס 2020, OECD 2022). בנוסף,  הורים רבים חווים רגשות של חוסר אמון ואפילו ייאוש כלפי מערכת החינוך (דקל, 2015), שגורמים לקצר בתקשורת עם בית הספר ולאתגרים שלא מטופלים כמו שצריך ואפילו מחמירים. 

בבית– אורח החיים של הורים במאה ה-21, מאופיין בעומס זמן עבודה, חוסר פניות לפעילות משותפת עם הילדים, הצפת מידע והצפה רגשית. זהו עידן בו על הורים להתמודד עם מבנים חברתיים משתנים ופעמים רבות עם ערעור מקור הסמכות ההורית. 

המחירים – קושי בזמינות הורים למעורבות והכוונת הילדים בכל זירות הפעילות שלהם, קושי רגשי להתמודדות עם בית הספר, קושי להבין כיצד אתגר במערכת אחת משפיע על אתגרים שמופיעים בשנייה ועד חוסר בידע  לפעולה אפקטיבית כשמופיעים אתגרים. 

האם אנחנו באמת זמינים עבורם כדי להוביל ולכוון אותם בכל המערכות? האם יש לנו את הזמן? האם יש לנו את הידע? האם אנחנו באמת פנויים רגשית כדי לתמוך בהם ובהן ברגעי האמת?

המענה הנדרש

במדינת ישראל במאה ה-21 יש צורך בגוף מקצועי, שנותן להורים מעטפת רחבה ועמוקה, שעוזרת להם לבסס עם ילדיהם מערכת יחסים שתוביל אותם להיות ילדים ובוגרים עצמאיים, שלוקחים אחריות על חייהם ועל מעשיהם ויודעים להתמודד עם אתגרי החיים – רגשית, חברתית ולימודית. יש צורך בגוף אחד, שמדריך ומלווה את ההורים בעת ובעונה אחת – גם בבית הספר, גם בבית וגם בזירת מיצוי הזכויות החינוכיות. יש צורך בגוף שמבין את השפעת מערכת אחת על האחרת, שרואה כמכלול את הפן הרגשי, החברתי והלימודי של הילדות והילדים והחשוב ביותר –  גוף שיודע לדייק ולמקד את כיווני הפעולה האפקטיביים ביותר של ההורים מול ילדיהם, בכל מערכת בנפרד ובכולן יחד. One stop shop בתחום הדרכת וליווי ההורים.

על רוני זיו